Storingsdienst

Kras Recycling vertrouwt voor het opladen van zijn vloot elektrische heftrucks op techniek van Fronius

June 29, 2018

Dankzij compacte apparaten geen ruimtegebrek meer

 Het Nederlandse familiebedrijf Kras Recycling is specialist op het gebied van het sorteren en verwerken van papier-, karton-, folie- en kunststofafval. Voor het transport binnen het bedrijf maakt Kras Recycling gebruik van elektrisch aangedreven transportwerktuigen én van de energie-efficiente laadtechniek van de Oostenrijkse expert Fronius. De Selectiva-apparaten met hun innovatieve Ri-laadproces verminderen het energieverbruik en de CO2-uitstoot aanzienlijk en verlengen bovendien de levensduur van de batterijen. Dankzij de compacte afmetingen kon het bedrijf de laadapparaten ook probleemloos in een kleine ruimte plaatsen – en dat op een uiterst creatieve manier.

Of we het nu hebben over de supermarkt of de aanschaf van een nieuwe tv, over privé of zakelijk gebruik – altijd en overal danken we verpakkingsmateriaal af. Het merendeel daarvan bestaat uit papier en kunststoffen. Vooral deze laatste zijn bijzonder milieuonvriendelijk, omdat plastic slechts langzaam vergaat: de volledige ontbinding kan meer dan 400 jaar duren. Ongeveer 35 procent van het mondiale plasticverbruik is tot verpakkingen te herleiden. Momenteel wordt wereldwijd slechts tien procent van het totale kunststofafval gerecycled. Het meeste afval komt terecht in het milieu of op stortplaatsen. En dat is doodzonde, want het is een waardevolle grondstof, waarvan met behulp van de juiste processen talrijke nieuwe producten te maken zijn. Het door de derde generatie geleide familiebedrijf Kras Recycling (met hoofdkantoor in Volendam, zo’n 20 kilometer boven Amsterdam) is gespecialiseerd in het verwerken en recyclen van diverse afvalstromen. Wat in 1951 als klein bedrijfje begon, is vandaag de dag een wereldwijd actieve ondernemingsgroep met vestigingen in Nederland, Belgie en Hongkong, en een jaaromzet van ongeveer 70 miljoen euro.

Efficient materiaaltransport met vloot elektrische transportwerktuigen

Dagelijks worden bij Kras Recycling vele tonnen afval aangeleverd. Dit afval varieert van huishoudelijke verpakkingen zoals zakjes, noppenfolie en dozen tot meterslange buizen, kunststof vaten en productie- en magazijnafval uit de industrie. “De bulk van het materiaal is afkomstig van grote bedrijven”, vertelt Marco Kras, Operational Manager bij Kras Recycling. “Bij onze vestigingen in Nederland en Belgie hebben we een magazijn- en productieoppervlak van bijna 50.000 m2.” Het bedrijf heeft meer dan 100 medewerkers in dienst. Eerst wordt het materiaal gesorteerd. Daarna wordt het in speciale machines gegranuleerd en voor transport in zakken verpakt. “We produceren echter niet alleen gerecyclede grondstoffen. Voor enkele klanten maken we hier ook nieuwe producten van”, legt Kras uit. “Dat doen we niet zelf, maar besteden we uit aan externe partijen. De klant levert ons zijn afval en ontvangt van ons een nieuw, hoogwaardig product. Zo creeren we een milieuvriendelijke kringloop waarin natuurlijke hulpbronnen worden ontzien.”

Om de materialen snel en energie-efficient over het bedrijfsterrein en door de hallen te vervoeren of deze te sorteren, maakt Kras Recycling onder andere gebruik van een vloot transportwerktuigen van de fabrikant Linde. 25 van de 32 heftrucks worden elektrisch aangedreven. Voor het opladen vertrouwt het bedrijf op de techniek van de Oostenrijkse specialist Fronius. Kras: “In het verleden hebben we al heel wat uitgeprobeerd qua heftrucks en laadtechniek. Vroeger, toen er nog geen regelgeving was met betrekking tot energie-efficientie, gebruikten we voornamelijk dieselheftrucks. Maar die waren luidruchtig en door hun uitlaatgassen niet echt milieuvriendelijk. Een dikke tien jaar geleden zijn we ons daarom gaan orienteren op elektrische transportwerktuigen en hebben we onze eerste voertuigen gekocht.” Er waren echter telkens weer problemen met de laadtechniek. Vooral het waterverbruik was enorm en dat zorgde voor hoge kosten. Voor de chemische reactie waarmee de batterijen worden opgeladen, is een water-zuurmengsel nodig. Bij het laden van een batterij verdampt het water en dit moet daarom steeds worden bijgevuld. Uiteindelijk kwam het bedrijf terecht bij de batterijlaadtechniek van Fronius. “De apparaten werken feilloos en de batterijen hebben veel minder water nodig. We waren meteen onder de indruk”, vertelt Kras.

Ruimtebesparend gemonteerd

In 2014 zijn de Nederlandse vestigingen van Kras Recycling (in Volendam, Amsterdam en Almere) grotendeels overgestapt op elektrische transportwerktuigen. “Door de goede ervaringen was voor ons de laadtechniek van Fronius de eerste keus”, zegt Kras. Sindsdien worden bij Kras Recycling de laadapparaten van het type Selectiva gebruikt. Deze zijn geleverd en geïnstalleerd door de Nederlandse verkooppartner van Fronius, R & W Batterijen. Bij de montage van het laadstation vormde de beperkte ruimte een grote uitdaging. “Onze magazijncapaciteit wordt namelijk vrijwel volledig benut”, vertelt Kees Tol, medewerker Maintenance and Supply bij Kras Recycling. In Volendam koos Marco Kras er daarom voor om de laadapparaten in een van de hallen op een hoogte van ruim twee meter aan te brengen. De stalen constructie direct daaronder biedt de mogelijkheid om de batterijen tijdens het opladen op twee niveaus te plaatsen. “Zo besparen we ruimte”, legt Tol uit. Het laadstation heeft schuifdeuren en kan worden afgesloten. Tol: “Op deze manier worden de dure batterijen en laadapparaten effectief tegen stof en vuil beschermd. Alleen als een medewerker een batterij moet vervangen, opent hij de deur.” De zware batterijen worden door heftrucks opgetild en in het laadstation geplaatst.

De constructie van zo’n laadstation werd pas mogelijk door de Selectiva-laadapparaten van Fronius. Ze zijn niet alleen erg klein en compact, maar beschikken ook over een extern start-stopmechanisme. “Onze medewerkers kunnen de batterijen gewoon plaatsen en uitnemen zonder iets te hoeven instellen aan het apparaat. Dankzij het start-stopmechanisme gaat de rest vanzelf. Het systeem is dan ook zeer gebruiksvriendelijk”, vervolgt Tol. Met een pilotcontact in de laadstekker verhindert deze optionele functie bovendien het ontstaan van vonken wanneer een medewerker het opladen afbreekt door de stekker voortijdig los te halen. “Explosiegevaar door het bij het laden ontstane knalgas wordt hiermee vrijwel uitgesloten”, legt Marc De Cloedt, Account Manager bij R & W Batterijen, uit.

Ri-laadproces verkleint de kans op overladen aanzienlijk

Een groot voordeel van de Selectiva-laadapparaten van Fronius is daarnaast het innovatieve Ri-laadproces. “Dat is de meest geavanceerde methode die momenteel op de markt verkrijgbaar is”, benadrukt De Cloedt. Traditionele laadmethoden volgen een vaste karakteristiek, waardoor een aanzienlijk deel van de gebruikte energie ineffectief in warmte wordt omgezet. Hierbij ontstaat ook vaak waterstof, die uit de batterij ontsnapt en samen met de zuurstof uit de omgevingslucht knalgas vormt. Dit resulteert niet alleen in een fors waterverbruik, maar ook in explosiegevaar. Bij de Selectiva-apparaten is dat anders. “Het Ri-laadproces past zich aan de leeftijd, temperatuur en toestand van de batterij aan”, licht De Cloedt toe. “Deze techniek verkleint de kans op een schadelijke overlading en dringt het waterverbruik en het energieverlies fors terug.” Het Ri-proces heeft bovendien een positief effect op de levensduur van de batterijen. Deze warmen bij het laden minder op en behouden zo langer hun maximale capaciteit. Een zuiniger laadproces is het gevolg. Door het lagere stroomverbruik dalen niet alleen de exploitatiekosten van de heftruckvloot, maar ook de CO2-emissies.

Ook bij de vestiging in Almere, ruim 50 km verderop, zorgde het ruimtegebrek voor een aanzienlijke uitdaging. “Hier bewaren en bewerken we hard plastic, een onbuigzaam materiaal dat niet ineengedrukt kan worden en daardoor bij opslag veel plaats inneemt”, legt Kras uit. De Operational Manager ontwikkelde uiteindelijk zelf een efficiente oplossing voor dit probleem: “We hebben gewoon een grote container aangeschaft, het onderste gedeelte van de voorkant eruit laten snijden en hem op het buitenterrein direct tegenover de bedrijfshallen neergezet.” Binnen in de container zijn vijf Selectiva-laadapparaten ondergebracht. De opening in de container is afgedekt met een doorzichtig plastic lamellengordijn dat een optimale bescherming biedt en tegelijkertijd voor een gemakkelijke toegang zorgt. De lamellen komen niet tot aan de grond, waardoor een goede ventilatie is gegarandeerd. “De batterijen kunnen er van buitenaf worden ingeschoven. De container is bovendien via een deur aan de zijkant toegankelijk. Daardoor kunnen de batterijen eenvoudig op het laadapparaat worden aangesloten.” Nog een bijkomend voordeel: indien nodig kan de container snel en gemakkelijk worden verplaatst of door een andere container worden vervangen. Dit zorgt voor veel flexibiliteit.

Het volste vertrouwen in Fronius

Marco Kras is zeer tevreden over de laadtechniek van Fronius: “Met deze apparaten kunnen we het stroomverbruik aanzienlijk verminderen en onze CO2-balans verbeteren – een belangrijke stap in de voortdurende optimalisering van onze energie-efficientie. De laadtechniek van Fronius werkt bovendien vlekkeloos. Er hebben zich tot nu toe geen problemen of fouten voorgedaan en onze heftruckvloot is dan ook maximaal beschikbaar. Vanwege een grote brand bij onze vestiging in Amsterdam moeten we daar alles weer van de grond af opbouwen, ook het laadstation. Onze ervaringen met de apparaten van Fronius zijn zo positief dat we wederom voor deze leverancier hebben gekozen.”

Naar overzicht